Reparatieverzoek

Heeft u een account voor Mijn W&B? Dan kunt u via onze website een reparatieverzoek eenvoudig indienen en plannen op het tijdstip dat u het beste uitkomt. Bellen mag natuurlijk ook. Een aantal zaken repareren wij niet zelf, dit doen andere bedrijven voor ons. In het onderhoudsboekje, onder Documenten, staat wie verantwoordelijk is voor het onderhoud en/of het herstel in en rondom uw huurwoning.

Vraag en antwoord

Het voegwerk van mijn woning is slecht. Komen jullie langs om dit te repareren?

Als u door het afbrokkelen van het voegwerk of gaten in de voegen lekkage heeft of verwacht, dan komt de vakman bij u langs. Neem contact met ons op voor een afspraak of plan zelf online een reparatieverzoek in.

Ik heb problemen met mijn warmtepomp. Komen jullie hiervoor langs?

Het onderhoud van warmtepompen hebben wij uitbesteed. Voor storingen aan de warmtepomp kunt u bellen met het bedrijf dat de warmtepomp in onderhoud heeft. Bij de oplevering van de woning heeft u een formulier met telefoonnummers gekregen waarop dit bedrijf staat vermeld.

Ik heb geen planken in mijn voorraadkast. Moet ik die zelf kopen?

Nee, deze planken maakt de vakman voor u op maat. Neem telefonisch contact met ons op voor een afspraak via (050) 402 37 50.

Mijn buitenverlichting werkt niet meer. Komen jullie hiervoor langs?

Het vervangen van de buitenlamp is voor u zelf. Bij appartementencomplexen is buitenverlichting in veel gevallen voor Wierden en Borgen.

Wie is verantwoordelijk voor de telefoon- en/of kabelaansluiting in mijn woning?

De aanbieder is verantwoordelijk voor de aansluiting (KPN/Ziggo).
De aansluiting zit in oude woningen vaak in de woonkamer of meterkast. Bij nieuwe woningen komt de kabel binnen in de meterkast. De huurder is verantwoordelijk voor de kabels in de woning. Bij mutatie zorgt Wierden en Borgen ervoor dat de aansluiting in orde is. Voor het doortrekken van een kabel door een loze leiding is de huurder verantwoordelijk.

Ik heb een hoger energieverbruik dan andere jaren. Hoe kan dat?

Heeft u het afgelopen jaar een meterwisseling gehad? Vraag dan eerst foto's van de meterstand(en) op bij Enexis.

Een verandering in uw persoonlijke situatie of gezinssamenstelling kan ook reden zijn voor een hoger verbruik.

Neem contact met ons op als uw energieverbruik het laatste jaar zonder aanwijsbare redenen flink is verhoogd.

Ik heb inbraakschade, wat moet ik doen?

Inbraak is erg vervelend.  U kunt contact opnemen met Wierden en Borgen. Wij zorgen voor een noodoplossing en daarna zal er een reparatie worden uitgevoerd. Het advies is om aangifte te doen van inbraak en een kopie van aangifte naar Wierden en Borgen te sturen. Indien u geen aangifte kunt overleggen zijn wij genoodzaakt de kosten bij u in rekening te brengen.

Er is vermoedelijk sprake van een lek in de waterleiding. Wat kan ik doen?

Of er sprake is van een lek in de waterleiding kunt u op de volgende manier controleren. Wordt er geen water gevraagd in de woning (geen wasmachine aan, geen kraan open) en de watermeter loopt wel door? Dan bestaat de kans dat er een lek is in een waterleiding. Neemt u in dit geval contact met ons op via (050) 402 37 50. U kunt de afspraak ook zelf online inplannen via de direct regelen knop 'Reparatie melden'.

Ik heb geen bedieningsstok voor mijn dakraam en/of zolderluik.

Wanneer u geen stok heeft voor het bedienen van uw dakraam en/of zolderluik of uw stok is defect? Dan kunt u ons bellen.

Kunt u tochtwering bij mijn binnendeuren aanbrengen of vervangen?

Tochtwering binnendeuren is voor bewoner zelf. Bij een bouwmarkt kunt u terecht voor tochtwering.

Wie moet het gezamenlijke pad (brandgang) onderhouden?

De huurders zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het schoonhouden en het onkruidvrij maken van de brandgang.                                              

Zijn de tegels verzakt of loopt het water niet goed weg? Dan kunt u contact opnemen met Wierden en Borgen.

Hoe geef ik een reparatie aan jullie door?

Dat kan op verschillende manieren. Via onze website kunt u een reparatieverzoek doen. Ook kunt u ons bellen.

Ik heb stormschade, hoe meld ik dat?

Neem telefonisch contact met ons op, wij plannen dan een reparatie voor u in. Houdt u er rekening mee dat we bij harde wind, vrieskou en sneeuw niet het dak op kunnen. Dat is te gevaarlijk.

Ik heb een rekening gekregen voor een reparatie, maar ik ben het niet eens met het bedrag. Wat kan ik doen?

Wilt u per e-mail of brief aan ons uitleggen waarom u het niet eens bent met het bedrag? Dan kijken wij voor u na hoe de rekening tot stand is gekomen. Klopt er iets niet? Dan herstellen wij dat natuurlijk.

Wilt u ook uitstel van betaling? Geef dat dan ook aan in uw e-mail of brief. 

Hoe verplaats/ zeg ik mijn afspraak af voor een reparatie?

Neem telefonisch contact met ons op. Dan annuleren wij de afspraak of plannen we de afspraak op een moment dat u past.

Wat doe ik met een spoedreparatie in de avond of in het weekend?

Heeft u een storing of schade die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag? Bijvoorbeeld een ernstig lekkende waterleiding, een gaslek, een verstopte hoofdriolering, een ernstige daklekkage of een liftstoring? Bel dan 050 5791468. Zij overleggen met u wat er gaat gebeuren.

Hoe voorkom ik schade aan mijn woning door winterweer?

Een aantal handige tips om bevriezing te voorkomen:

  • Strooi zout in een kunststof regenpijp en/of een kunststof balkonafvoer.
  • Tap en sluit waterkranen af in niet-verwarmde ruimtes.
  • Bent u gedurende een langere periode niet thuis? Laat de centrale verwarming op minimaal 16 graden Celsius staan.

Hoe voorkom ik schimmel of vochtplekken in huis?

Schimmel en vochtplekken ontstaan vaak in natte en vochtige ruimtes zoals de keuken en de badkamer. Dit komt meestal door te weinig ventilatie.U kunt de schimmel weghalen met warm water met soda. Eventueel kunt u daarna een schimmelwerend middel of een schimmelwerende verf aanbrengen. Deze middelen koopt u in de bouwmarkt. Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op.

Ik woon in een woongebouw met huurders en kopers. Aan wie geef ik mijn reparatieverzoek door?

U kunt het reparatieverzoek telefonisch bij ons indienen. Als het nodig is nemen wij contact op met de Vereniging van Eigenaren of vragen we u dit te doen.

Mijn regenpijp zit verstopt en mijn dakgoot stroomt over. Wat moet ik doen?

Stroomt de dakgoot alleen over bij een hevige bui? Dan kan de regenpijp de hoeveelheid water niet verwerken. Hier is niets aan te doen. Stromen de dakgoten vaak over bij regen? Dan zit er waarschijnlijk een verstopping. Bent u lid van het fonds klein onderhoud? Neem dan contact op met Van der Velden Rioleringsbedrijf via 050 31 388 22. Als u geen lid bent dan zijn de kosten van het ontstoppen voor uw eigen rekening.


Ziet u een duidelijke lekkage? Doe dan een reparatieverzoek.

Ik heb schade veroorzaakt aan mijn woning. Wat nu?

Als u zelf schade veroorzaakt aan uw woning, dan kunt u dit aan ons doorgeven via een reparatieverzoek. De kosten voor de reparatie zijn voor uzelf.

Ik heb last van beslagen ramen, wat kan ik hieraan doen?

Het beslaan van ramen aan de buitenzijde heeft te maken met een hoge luchtvochtigheid en een lage buitentemperatuur. De condensvorming is het grootst in de ochtenduren tijdens het voor- en het najaar. De condens verdwijnt vanzelf wanneer de buitentemperatuur stijgt en de luchtvochtigheid afneemt. Condensvorming aan de buitenzijde is een bewijs van de hoge warmteisolatie van uw glas.

Het beslaan van de ramen aan de binnenzijde heeft te maken met een hoge luchtvochtigheid binnen en een lage buitentemperatuur. Dit is op te lossen door te ventileren en te stoken.

Kunt u het condens aan de binnen- of buitenzijde niet met een doek afnemen? Dan zit de condensvorming tussen de beglazing en is er sprake van een lek. U kunt in dit geval contact met ons opnemen. De glaszetter zal daarna contact met u opnemen. De herstelkosten zijn voor onze rekening.

Wat kan ik doen bij inbraakschade?

Neem contact met ons op; wij sturen zo snel mogelijk een monteur voor een (voorlopige) reparatie. We zorgen ervoor dat u uw woning weer kunt afsluiten. Stuurt u binnen twee weken het politierapport aan ons op? Dan zijn de reparatiekosten van het slot voor onze rekening. Doet u dat niet? Dan zijn de kosten voor uw eigen rekening. Is er iets gestolen? Neem dan contact op met uw eigen inboedelverzekering.

De vakman is niet op tijd/ is niet gekomen, wat nu?

We plannen reparatieverzoeken in tijdsblokken van 2 uur. Soms loopt de vakman wat uit en is hij wat later. Vraagt u zich af of de vakman nog komt? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Ik heb lekkage, wat kan ik doen?

U kunt hiervoor een reparatieverzoek bij ons indienen. Vaak gaat het bij lekkage om een spoedreparatie, neem dan telefonisch contact met ons op. Dan zorgen wij ervoor dat er zo snel mogelijk een vakman bij u langskomt.

Komen jullie langs om schimmel of vocht te beoordelen?

Het verhelpen van schimmel is in de meeste gevallen uw eigen verantwoordelijkheid. Het is belangrijk dat u goed ventileert en stookt. Daarmee zijn de meeste schimmelklachten snel opgelost. Blijft de schimmel terugkomen, dan komen we bij u langs om te kijken of er andere oorzaken zijn waardoor schimmel ontstaat.

Vervangen jullie mijn toiletbril?

Voor nieuwe huurders vervangen wij altijd de toiletbril(len)/wc-bril. Woont u in de woning en gaat uw toiletbril stuk of wilt u een nieuwe toiletbril? Dan betaalt u dit zelf.

Mijn tegelpad is verzakt, herstellen jullie dit?

Nee, dit kunt u zelf doen. U kunt wel 1 kuub zand geleverd en vergoed krijgen wanneer de tegels van uw toegangspad naar voor- en/of achterdeur verzakt zijn. Is dit het geval dan vragen wij u om een foto ter beoordeling te sturen naar woonpunt@wierdenenborgen.nl.

Indien u het zand vergoed krijgt, wordt er een opdracht aangemaakt voor de leverancier van het zand. Deze zal contact met u opnemen voor een afspraak.

Wie bel ik voor storing aan mijn geiser?

Doorgaans wordt de geiser gehuurd door de huurder zelf bij Energiewacht. Bent u recent huurder geworden van de woning? Sluit dan een onderhoudscontract voor de geiser af. U kunt contact opnemen met de Energiewacht via

088 555 3000

.

Ik heb water onder de vloer. Wat kan ik hieraan doen?

Water onder de vloer kan diverse oorzaken hebben, denk hierbij aan een hoge grondwaterstand of lekkage in het rioleringssysteem.

Water onder de vloer door grondwater
Het komt vooral veel voor in laag gelegen gebieden dat er grondwater onder de vloer van uw woning staat.
Grondwater is schoon water. Wegpompen van het water is niet nodig. Het grondwater zal vanzelf weer wegzakken.

Water onder vloer door lekkage
Door lekkage van rioleringsbuizen kan er afvalwater in uw kruipruimte komen. Afvalwater is vuil en kan een sterke rioollucht veroorzaken. Als er sprake is van lekkage, dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen voor een afspraak via (050) 402 37 50 of deze zelf online inplannen via onze website, www.wierdenenborgen.nl.
 

Mijn woning wordt gesloopt. Mijn beide buren zijn verhuisd en ik krijg het nu niet meer warm in de woning.

U kunt hiervoor contact opnemen met Feenstra via 088 – 8455000
.

Wie bel ik voor een storing of klacht aan de automatische deuren?

Neemt u bij storing aan de automatische deuren contact met ons op. Wij gaan uw melding doorgeven aan het bedrijf die het onderhoud van de deuren in beheer heeft.

Ik heb last van stank in mijn huis. Komen jullie hiervoor langs?

Wij willen graag weten waar de stank vandaan komt en wat u ruikt.
Spoelt het water goed weg door de verschillende afvoeren? Neem dan contact op met ons. Wij maken een afspraak voor u met de vakman. Spoelt het water niet goed weg? Dan kan de stank te maken hebben met een verstopping. Neem in dit geval contact op met Van der Velden rioleringsbeheer, 050 31 388 22.

Er zit een scheur in mijn toiletpot en/of wastafel. Komen jullie hiervoor langs?

Wij willen weten waardoor de scheur is ontstaan. U kunt online of telefonisch een afspraak inplannen met een vakman. De vakman zal allereerst langskomen om het gescheurd sanitair te beoordelen. Als het sanitair vervangen moet worden, dan wordt er een vervolgafspraak met u gepland. Bij een technisch gebrek worden er geen kosten in rekening gebracht. Is het geen technisch gebrek, dan bespreekt de vakman de kosten met u.