Overlast

Header afbeelding

Overlast van buren of andere buurtbewoners kan uw woonplezier flink bederven.

Wat kunt u doen?

1: Probeer het eerst zelf op te lossen

Ga het gesprek aan met de persoon van wie u last heeft. Wees eerlijk en vriendelijk en zeg wat u graag anders zou willen. Het kan zijn dat iemand niet weet dat u last heeft van zijn of haar gedrag. 

2: Schakel hulp in als u er samen niet uitkomt

Als u er met uw buren niet uitkomt, kunt u buurtbemiddeling inschakelen. Deze hulp is gratis. Buurtbemiddelaars luisteren naar u en naar uw buren. Ze geven geen oordeel en zijn neutraal. De buurtbemiddelaars helpen u samen een oplossing te vinden.

3: Blijft de overlast? Dan helpen wij graag

Heeft Buurtbemiddeling niet geholpen? Is er sprake van ernstige en structurele overlast? Meld de overlast via onderstaand formulier of bel ons, dan kijken we wat wij voor u kunnen betekenen.

Bij langdurige, zware overlast kunnen we in samenwerking met de politie, gemeente en hulpverlening aanvullende voorwaarden en afspraken maken. Pas wanneer deze afspraken geen effect hebben, overwegen we juridische stappen.

Ik wil contact met buurtbemiddeling

Stad Groningen en gemeente Westerkwartier

Maatschappelijke Juridische Dienstverlening (MJD)
Telefoon: (050) 587 84 87
Mail: buurtbemiddeling@mjd.nl
Website: www.mjd.nl 

Gemeente Het Hogeland en gemeente Eemsdelta

Cadanz Welzijn
Telefoon: (0596) 74 50 24
Mail: info@cadanzwelzijn.nl
Website: www.cadanzwelzijn.nl

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over overlast

Kunnen jullie juridische stappen ondernemen tegen mijn buren?

Helpt echt niets meer in uw situatie? En heeft u aantoonbare pogingen gedaan om de overlast te stoppen? Dan kan Wierden en Borgen een rechter vragen de woning te ontruimen (de huurder uit huis zetten). Dit doen wij alleen bij zeer ernstige overlast met genoeg bewijs. Voor bewijs moet u zorgen. Schrijf daarom steeds op waarvan en wanneer u overlast ervaart. De rechter bepaalt uiteindelijk of we de veroorzaker van de overlast uit huis mogen zetten.

Waarom kan ik overlast niet anoniem melden?

Als u een melding doet gaan we in gesprek met de veroorzaker van de overlast. Vaak lossen we problemen in overleg op, maar soms komt het tot een rechtzaak. In dat geval mogen we anonieme meldingen niet gebruiken als bewijs. Daarom vragen we u om uw gegevens. We gebruiken uw gegevens nooit zonder uw toestemming. U geeft dus vooraf aan of we uw gegevens mogen gebruiken.

Ik woon in een straat met huurders en kopers en ik ervaar overlast van een koper. Wat kan ik doen?

Wij kunnen hierin niet bemiddelen. In sommige gemeenten kunt u buurtbemiddeling inschakelen. Ook kunt u overlast melden bij de politie of de gemeente.

Ik woon in een koopwoning. Kan ik een overlastmelding over een huurder van jullie doen?

Ja, daarvan kunt u melding doen. Dan kijken we wat we kunnen doen. Ook hiervoor gelden de stappen die we noemen op over het aanpakken van overlast.

Geen oplossing? Meld de overlast hier

Heeft u zelf actie ondernomen en heeft buurtbemiddeling niet geholpen bij het oplossen van de overlast? Meld de overlast dan via onderstaande vragen of bel ons, dan gaan we samen met u op zoek naar een oplossing.

Vul dit formulier naar waarheid in. Een anonieme melding kunnen wij niet in behandeling nemen.
We gebruiken uw gegevens voor het verwerken van de overlastmelding.

Liever even contact? Dat kan.

We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8:30-16:30 uur en op vrijdag tot 12:00 uur.