Tooltip content here Menu

Resultaten huurderspanel over geldzorgen onder huurders

Geplaatst op maandag 3 juni 2024

Een paar keer per jaar ontvangt ons huurderspanel een korte vragenlijst over verschillende onderwerpen. De antwoorden geven aan wat huurders belangrijk vinden, waar ze behoefte aan hebben en waar Wierden en Borgen extra aandacht aan mag besteden. In april stuurden we ons huurderspanel een vragenlijst over geldzorgen.

De resultaten op een rij

Uit de anonieme enquête waren dit de belangrijkste resultaten*: Ongeveer 60% maakt zich regelmatig zorgen. Zij vragen zich soms af of ze aan het einde van de maand genoeg geld over hebben. Ongeveer 35% geeft aan geen of weinig controle over geldzaken te hebben. 1 op de 4 zegt gebruik te maken van een regeling die de gemeente aanbiedt. Hierbij kun je denken aan:

  • Individuele inkomenstoeslag;
  • Energietoeslag;
  • Tegemoetkoming eigen risico;
  • Tegemoetkoming leergeld;
  • WMO;
  • Langdurigheidstoeslag.

*ingevuld door 99 van de 155 leden, respons 64%.

Dankzij het huurderspanel nieuwe inzichten

Zorgen om geld is een actueel onderwerp. Zeker in een tijd waarin alles duurder wordt. Ook is het een gevoelig onderwerp, want weinig mensen praten graag over geldzorgen. Wij hebben daarom bewust gewerkt met een anonieme enquête, en hier ontvingen wij veel reacties op. Wij zijn huurders die de enquête hebben ingevuld enorm dankbaar voor hun openheid, tijd en moeite!

Heb je ook geldzorgen? De Voorzieningenwijzer helpt!

Via De Voorzieningenwijzer kan je kijken voor welke gemeentelijke regelingen en toeslagen jij in aanmerking komt. Of ga direct naar datgeldtvoormij.nl en vul De VoorzieningenWijzer in. 25% van de leden van het huurderspanel bleek al bekend te zijn met deze website. Veel huurders gaven aan hier meer over te willen weten en/of hadden interesse in een financiële coach.

Ook kun je bij Gemeente Groningen gratis advies over geldzaken krijgen, en kun je de gratis cursus 'Rondkomen kun je leren' volgen. Wil je anoniem vragen stellen over geldzorgen? Dan kun je contact opnemen met iemand via Mensenwerk Hoogeland, Humanitas, Cadanz of WIJ Groningen.

Wat is het huurderspanel?

Het digitale huurderspanel helpt Wierden en Borgen om de dienstverlening te verbeteren. De leden van het huurderspanel zijn allemaal huurders van Wierden en Borgen. 2 keer per jaar krijgen ze een korte vragenlijst over verschillende onderwerpen. De antwoorden geven aan wat huurders belangrijk vinden, waar ze behoefte aan hebben en/of waar Wierden en Borgen extra aandacht aan moet besteden.

Lid worden

Ben je huurder bij Wierden en Borgen en wil je ook lid worden van het digitale huurderspanel? Dat kan! Geef je op via wierdenenborgen.nl/huurderspanel