Tooltip content here Menu

Voorkom phishing: check voor je klikt!

Geplaatst op maandag 8 november 2021

Je lijkt een e-mail te openen van WoningNet. In de e-mail staat dat je verlengingskosten moet betalen. Je klikt op de link, vult je gegevens in en... je blijkt opgelicht.

Vorig jaar ontvingen sommige woningzoekenden goed uitziende e-mails met de boodschap dat ze verlengingskosten moeten betalen om uitschrijving bij WoningNet te voorkomen. De e-mails lijken net echt, waardoor sommige mensen daadwerkelijk betalen. Het geld gaat niet naar je verlenging, maar naar oplichters. Dit gebeurt niet alleen online, maar ook via de post en sms. Soms zelfs aan de deur. Het is belangrijk om alert te zijn op zulke phishingberichten.

Wat is phishing?

Bij phishing doen criminelen zich voor als een persoon of organisatie. Hun doel is om gevoelige informatie van personen of organisaties te stelen. Door het klikken op een link in een phishingbericht lokken deze criminelen je bijvoorbeeld naar een valse website. Daar stelen ze je gegevens of je geld.

Herken je een valse e-mail of vertrouw je een e-mail niet? Neem dan contact met ons op om te controleren of Wierden en Borgen of WoningNet wel de echte afzender van de e-mail is.

Hoe herken je phishing?

  • Taal- en/of spelfouten;
  • Afzender: de gebruikte domeinnaam in het e-mailadres is niet ‘@woningnet.nl’, maar een net iets andere versie daarvan, zoals bijvoorbeeld @w0ningnet.nl;
  • Verzoek om je persoonsgegevens in te vullen door op een link te klikken;
  • Spoed: ze geven een ‘laatste waarschuwing’ of een andere vorm van een spoedmelding;
  • Bijlagen: ze vragen je om de bijlagen te openen, waardoor virussen geïnstalleerd worden