Huurachterstand

Header afbeelding

Het kan gebeuren: je geld is op en je moet de huur betalen. Financiële problemen zijn erg vervelend, maar geen reden tot schaamte. Het kan iedereen overkomen. Wacht niet af, maar laat het ons zo snel mogelijk weten. We helpen huurders met een (dreigende) huurachterstand op allerlei manieren.

Bel ons bij betaalproblemen

Een huurachterstand is al vervelend genoeg. Maar het laatste dat je wilt is een deurwaarder op de stoep of – erger nog – dat je je woning moet verlaten. Neem bij betaalproblemen dus snel
contact met ons op. We vinden vroeg herkennen van problemen belangrijk. Daarom komen we zelf ook in actie. Is er een huurachterstand? Dan zoeken we direct contact met je op. Met een brief, mail, telefoontje en/of een huisbezoek.

Samen op zoek naar een oplossing

We zoeken altijd naar een oplossing op maat. We werken daarbij samen met de huurder. Voor de een is een betalingsregeling het beste, een andere huurder heeft meer aan een verwijzing naar een andere organisatie in ons sociaal netwerk. Bekijk het overzicht van hulpverlenende organisaties in jouw gemeente. 

Bellende robot

Loop je achter met de huur? Schrik dan niet als je door een 088-nummer wordt gebeld. Dat is onze call robot. Via dit telefoontje vragen we je om het openstaande huurbedrag te betalen.

Je kan bij de call robot aangeven dat je de huur meteen overmaakt. Ook kan je om een sms of e-mail met betalingsgegevens vragen.

Kan je niet opnemen? Dan belt de call robot je op een ander moment terug.

Mind2Pay

Als je de huur een keer vergeet over te maken, krijg je van ons een e-mail of brief via ons systeem Mind2Pay. Hierin lees je wat wij in jouw specifieke situatie van je verwachten. En wat de mogelijke gevolgen zijn als je niet reageert.

Goed te weten: je ontvangt de mail via het mailadres wierdenenborgen@mind2pay.com.

Vergeet je vaker de huur te betalen, dan kunnen de gevolgen groter zijn. Om dit te voorkomen nemen wij ook op andere manieren contact met je op.

Betalingsregeling

Lukt het niet de huur op tijd te betalen? Dan kan je misschien een betalingsregeling met ons treffen. Via Mijn W&B dien je makkelijk een aanvraag in. Lees voor het aanvragen eerst de voorwaarden voor het afsluiten van een betalingsregeling.

Veelgestelde vragen

De meest gestelde vragen rondom huurachterstand

Ik kan de huur niet betalen. Wat nu?

Het is belangrijk om in dat geval zo snel mogelijk telefonisch contact met ons op te nemen om de mogelijkheden te bespreken. Hoe langer je hiermee wacht hoe moeilijker het voor je kan worden.

Ik heb een huurachterstand. Wat nu?

Een achterstand is vervelend. Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk contact met ons opneemt. Dan zoeken we samen naar een oplossing. We kunnen bijvoorbeeld een betalingsregeling afspreken.

We kunnen je ook doorverwijzen naar financiële hulpverlening. Als je te lang wacht met contact opnemen bestaat de kans dat je extra kosten moet betalen. Zorg dus dat je zo snel mogelijk contact met ons opneemt.

Wanneer schakelen jullie een deurwaarder in?

Wij schakelen een deurwaarder in als je je maandelijkse huur niet betaalt. De kosten voor de deurwaarder zijn dan voor jou. Natuurlijk willen we niet dat het zover komt. Daarom doen wij ons best om samen met jou betalingsproblemen te voorkomen of op te lossen. Dus wacht niet tot het niet meer gaat, maar neem contact met ons op.

Ik heb een brief van de deurwaarder ontvangen. Wat nu?

Je kan rechtstreeks contact opnemen met de deurwaarder. Contactgegevens van de deurwaarder staan op de ontvangen brief. Zorg ervoor dat je het dossiernummer bij de hand hebt.

Ik heb een factuur ontvangen voor een overige vordering. Is het mogelijk om een regeling te treffen?

Een regeling treffen is mogelijk. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op. 

Kan ik een betalingsregeling treffen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten?

Ja, dat is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Je betaalt het openstaande bedrag dan in een aantal termijnen. Zorg er wel voor dat je de afgesproken termijnen op tijd betaalt. Zo voorkom je dat wij alsnog de deurwaarder moeten inschakelen. Het openstaande bedrag waarvoor een regeling afgesloten kan worden bedraagt maximaal € 700,00. Neem contact met ons op voor een afspraak.

Welke voorwaarden gelden bij het treffen van een betalingsregeling?

Als wij een betaalafspraak met je maken gaan we er vanuit dat je zich aan deze afspraak houdt. Dat is de belangrijkste voorwaarde voor een betalingsregeling. Een maandbedrag moet voor de eerste dag van de maand op onze rekening staan. We kijken ook naar je betaalgedrag in het verleden en naar de reden voor een betalingsafspraak. De voorwaarden voor het afsluiten van een betalingsregeling vind je in het document 'Voorwaarden betalingsregeling' op de website.

Kan ik uitstel krijgen van betaling van een openstaand bedrag?

Ja, dat is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Je betaalt het openstaande bedrag dan in een aantal termijnen. Zorg er wel voor dat je de afgesproken termijnen op tijd betaalt. Zo voorkom je dat wij de deurwaarder moeten inschakelen. Neem telefonisch contact op om een betalingsregeling te treffen.

Liever even contact? Dat kan.

Vandaag telefonisch bereikbaar van 8.30 uur - 16.30 uur