Huurachterstand

Header afbeelding

Het kan gebeuren: u hebt nog een flink stuk maand over aan het eind van uw salaris. En de huur moet nog betaald worden. Financiële problemen zijn erg vervelend, maar geen reden tot schaamte. Het kan iedereen overkomen. Wacht niet af, maar trek zo snel mogelijk bij ons aan de bel. We helpen huurders met een (dreigende) huurachterstand op allerlei manieren.

Huurachterstand

Een huurachterstand is al vervelend genoeg. Maar het laatste dat u wil is een deurwaarder op de stoep of – erger nog – dat u uw woning moet verlaten. Neem bij financiële problemen dus snel contact met ons op. Het vroeg signaliseren van problemen vinden we belangrijk en daarom komen we zelf ook in actie. Is er een huurachterstand? Dan zoeken we direct contact met de huurder. Met een brief, mail, telefoontje en/of een huisbezoek.

Bellende robot

Loopt u achter met de huur? Schrik niet als u een 088-nummer op je nummermelder ziet: het is onze call robot. Via dit telefoontje vragen we u om het openstaande huurbedrag te betalen.

Mind2Pay

Het kan gebeuren dat u de huur een keer vergeet over te maken. In de e-mails en brieven die wij via ons systeem Mind2Pay versturen, leest u in duidelijke en begrijpelijke taal wat wij in uw specifieke situatie van u verwachten. En wat de mogelijke gevolgen zijn als u niet reageert.

Betalingsregeling

Lukt het niet de huur op tijd te betalen? Dan kunt u misschien een betalingsregeling met ons treffen. Via Mijn W&B dient u makkelijk een aanvraag in. Lees voor het aanvragen eerst de voorwaarden voor het afsluiten van een betalingsregeling.

Veelgestelde vragen

De meest gestelde vragen rondom huurachterstand

Ik kan de huur niet betalen. Wat nu?

Het is belangrijk om in dat geval zo spoedig mogelijk telefonisch contact met ons op te nemen om de mogelijkheden te bespreken. Hoe langer u hiermee wacht hoe moeilijker het voor u kan worden.

Ik heb een huurachterstand. Wat nu?

Een achterstand is vervelend. Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk contact met ons opneemt. Dan zoeken we samen naar een oplossing. We kunnen bijvoorbeeld een betalingsregeling afspreken.

We kunnen u ook doorverwijzen naar financiële hulpverlening. Als u te lang wacht met contact opnemen bestaat de kans dat u extra kosten moet betalen. Zorg dus dat u zo snel mogelijk contact met ons opneemt.

Wanneer schakelen jullie een deurwaarder in?

Wij schakelen een deurwaarder in als u uw maandelijkse huur niet betaalt. De kosten voor de deurwaarder zijn dan voor u. Natuurlijk willen we niet dat het zover komt. Daarom doen wij ons best om samen met u betalingsproblemen te voorkomen of op te lossen. Dus wacht niet tot het niet meer gaat, maar neem contact met ons op.

Ik heb een brief van de deurwaarder ontvangen. Wat nu?

U kunt rechtstreeks contact opnemen met de deurwaarder. Contactgegevens van de deurwaarder staan op de ontvangen brief. Zorg ervoor dat u het dossiernummer bij de hand heeft.

Ik heb een factuur ontvangen voor een overige vordering. Is het mogelijk om een regeling te treffen?

Een regeling treffen is mogelijk. Neemt u hiervoor telefonisch contact met ons op. 

Kan ik een betalingsregeling treffen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten?

Ja, dat is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. U betaalt het openstaande bedrag dan in een aantal termijnen. Zorg er wel voor dat u de afgesproken termijnen op tijd betaalt. Zo voorkomt u dat wij alsnog de deurwaarder moeten inschakelen. Het openstaande bedrag waarvoor een regeling afgesloten kan worden bedraagt maximaal € 700,00. Neem contact met ons op voor een afspraak.

Welke voorwaarden gelden bij het treffen van een betalingsregeling?

Als wij een betaalafspraak met u maken gaan we er vanuit dat u zich aan deze afspraak houdt. Dat is de belangrijkste voorwaarde voor een betalingsregeling. Een maandbedrag moet voor de eerste dag van de maand op onze rekening staan. We kijken ook naar uw betaalgedrag in het verleden en naar de reden voor een betalingsafspraak. De voorwaarden voor het afsluiten van een betalingsregeling vindt u in het document 'Voorwaarden betalingsregeling' op de website.

Kan ik uitstel krijgen van betaling van een openstaand bedrag?

Ja, dat is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. U betaalt het openstaande bedrag dan in een aantal termijnen. Zorg er wel voor dat u de afgesproken termijnen op tijd betaalt. Zo voorkomt u dat wij de deurwaarder moeten inschakelen. Neem telefonisch contact op om een betalingsregeling te treffen.

Liever even contact? Dat kan.

Vandaag telefonisch bereikbaar van 8.30 uur - 16.30 uur