Woning opleveren

Header afbeelding

Gaat u verhuizen? Zeg dan op tijd uw huur op. Doe dit minimaal 1 maand voor u wil verhuizen. U kunt zelf de huur opzeggen door te bellen met het Woonpunt. Bij uw opzegging plannen we de voor- en eindinspectie in. Hiervoor gelden een aantal regels en richtlijnen. Wij helpen u graag op weg.

Woning opleveren

Stap 1: Voorinspectie

In de huurvoorwaarden staat dat u de woning schoon, heel, veilig en compleet moet opleveren. Tijdens de voorinspectie loopt een medewerker van Wierden en Borgen met u door de woning en geeft aan wat u moet doen om aan de voorwaarden te voldoen. Dat leggen we vervolgens vast in een voorinspectierapport dat u ondertekent. U ontvangt dat rapport direct na de voorinspectie per e-mail.

  • Het kan zijn dat u de woning naar eigen smaak heeft aangepast. Bijvoorbeeld met een andere keuken, een tuinberging, extra toilet of een kattenluik. Tijdens de voorinspectie geven wij aan welke veranderingen u mag laten zitten en welke u moet verwijderen. Onder beperkte voorwaarden kan Wierden en Borgen de verandering van u overnemen. Als dat niet mogelijk is, dan kunt u de zelf aangebrachte verandering (ZAV) aan de nieuwe huurder aanbieden. Als de nieuwe huurder dat weigert moet u de ZAV verwijderen. Dit geven we aan bij de voorinspectie.

    Lees meer over Zelf Aangebrachte Voorzieningen. 

Stap 2: Overname spullen

Wierden en Borgen neemt geen woninginrichting, tuininrichting en stoffering over. U kunt spullen uit uw woning wel aanbieden aan de nieuwe huurder. Onze medewerker vertelt u bij de voorinspectie wat wel of niet voor overname in aanmerking komt.

  • Tijdens de bezichtiging van de woning door de nieuwe huurder bespreekt u samen wat de nieuwe huurder overneemt. Deze afspraken schrijft u op het overnameformulier. Zet uw handtekening op het formulier en zorg ervoor dat ook de nieuwe huurder een handtekening zet. Een eventuele vergoeding voor de over te nemen spullen regelt u onderling.

    Tijdens de eindcontrole geeft u het ondertekende overnameformulier aan onze medewerker. U kunt niet alles ter overname aanbieden. 

  • Is er nog geen nieuwe huurder bij u langs geweest? Dan maakt u met onze medewerker afspraken over de spullen die u ter overname kunt aanbieden. Deze spullen blijven voorlopig in de woning achter. Als de nieuwe huurder deze spullen niet wil overnemen, moet u deze alsnog binnen drie werkdagen verwijderen. Hierover ontvangt u bericht van ons. Als u de spullen niet verwijdert, dan brengen wij hiervoor kosten in rekening.

  • Als de nieuwe huurder geen spullen overneemt, verwijdert u alle spullen vóór de eindinspectie.

Stap 3: Eindinspectie

Tijdens de eindinspectie controleren we of u de afspraken uit het voorinspectierapport heeft uitgevoerd. U ondertekent ter plaatse het eindinspectierapport. Na de eindinspectie neemt onze medewerker de sleutels van de woning in ontvangst. Direct naar de eindinspectie ontvangt u dit rapport per e-mail.

Bij niet goed uitgevoerde werkzaamheden of het niet verwijderen van niet overgenomen spullen, brengen we de kosten hiervan bij u in rekening. Deze kosten staan vermeld in het voor- en eindinspectierapport.

Stap 4: Eindafrekening

Als u nog kosten open heeft staan bij Wierden en Borgen, dan ontvangt u binnen 2 weken na het inleveren van de sleutel een factuur. Als er geen kosten open staan, ontvangt u geen factuur. Heeft u ons gemachtigd om de huur automatisch af te schrijven? Dan stopt de automatische incasso vanzelf op de laatste dag dat u de woning huurt.

Tips bij verhuizen

  • Zorg dat u de gemeente op de hoogte stelt van uw adreswijziging. Dit doet u bij de gemeente waar u gaat wonen.
  • Met de verhuisservice van PostNL regelt u dat uw post automatisch met u mee verhuist. Uw verzekeraar, uw bank en andere bedrijven sturen de post dan naar uw nieuwe adres.
  • Als u Huurtoeslag ontvangt is het belangrijk om uw nieuwe huur door te geven aan Belastingdienst. Dit kan vanaf het moment dat u ingeschreven staat op uw nieuwe adres via ‘Mijn Toeslagen’.
  • Wijzig bij uw verzekeraar uw inboedelverzekering op tijd of zeg deze op.
Wierdenenborgen Nov20 011
NZ6 1607

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over woningruil.

Verandert de huur van mijn woning als ik van woning ruil?

Bij woningruil passen wij de huur van de woning aan. De huurprijs voor de nieuwe huurder kan dus anders zijn dan de huur die u betaalt. Lees hier hoe wij onze huurprijzen bepalen LINK!.

 

Liever even contact? Dat kan.

We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8:30-16:30 uur en op vrijdag tot 12:00 uur.