Ik zoek een woning

Header afbeelding

Wij verhuren ruim 6.700 sociale huurwoningen. Wij hebben woningen in de gemeente Groningen, Het Hogeland, Loppersum en Westerkwartier.

Via WoningNet Groningen kunt u de woningen vinden die in de gemeente Groningen beschikbaar zijn.

Via WoningNet Boven Groningen vindt u de woningen die beschikbaar zijn in de gemeenten Het Hogeland, Eemsdelta en Westerkwartier.

Van zoektocht naar sleutel

Zo werkt woningtoewijzing

Stap 1: Inschrijven - waar wilt u wonen?

Om woningen in de gemeente Groningen te zoeken en erop te reageren, schrijft u zich in bij woningnetgroningen.nl.

Om woningen in de gemeente Het Hogeland, Loppersum of Wersterkwartier te zoeken en erop te reageren, schrijft u zich in bij woningnetbovengroningen.nl

Voor uw inschrijving betaalt u inschrijfkosten en een bedrag voor de jaarlijkse verlenging van uw inschrijving. Op WoningNet vindt u de precieze bedragen.

Stap 2: Op zoek - welke woning heeft uw interesse?

We plaatsen iedere week ons aanbod op WoningNet. Staat er een woning tussen voor u? Dan kunt u reageren via de reageerknop. U kunt op meerdere woningen tegelijk reageren.

In ons aanbod vindt u grote gezinswoningen, maar ook kleine appartementen. Ook zijn er woningen voor senioren en jongeren.
Zo kunt u een woning zoeken die past bij uw situatie.

Stap 3: Wachten en inschrijfduur

Hoe langer u staat ingeschreven, hoe groter de kans op toewijzing. Degene met de langste inschrijftijd heeft in principe als eerste recht op de woning. Soms gaat iemand met urgentie voor.

Stap 4: Toewijzen en inkomen

Naast de inschrijftijd is uw inkomen bepalend voor de toewijzing. De wet bepaalt dat we onze woningen moeten verhuren aan mensen met een inkomen dat ‘past’ bij de huurprijs. 

Stap 5: Woning bekijken

Natuurlijk wit u de woning graag eerst bekijken voordat u hem aanneemt. Zit er nog een huurder in? Dan kunt u zelf een afspraak maken met de huurder voor een bezichtiging. Is de woning al leeg, dan maakt u een afspraak met een van onze medewerkers.

Stap 6: De woning accepteren

Wilt u de woning accepteren? Meld het ons zo snel mogelijk via de mail. Lever ook binnen twee dagen de volgende formulieren bij ons in:


• Een inkomensverklaring
• Een uittreksel van het basisregister
• Een verhuurdersverklaring (als u uit een huurwoning vertrekt)
• Als het van toepassing is: toestemming van uw bewindvoerder

Stap 7: Tekenen huurcontract

Nadat wij de formulieren hebben beoordeeld, maken we een afspraak voor de oplevering. We spreken af bij de nieuwe woning. Daar tekent u het huurcontract en krijgt u de sleutel!

Stap 8: Oplevering

De woning wordt leeg, schoon en zonder gebreken opgeleverd. Bij de sleuteloverdracht controleren we dat samen met u. We vragen u als dat nodig is om een aantal dingen nog zelf te doen. Bijvoorbeeld gaten dichtmaken en schilderen. Neemt u spullen over van de vorige huurder? Dan legt u dat vast in een overnameformulier.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over het zoeken van een woning

Hoe kan ik urgentie aanvragen?

Het kan zijn dat u door uw situatie dringend een andere woning nodig heeft. Dan kunt u een aanvraag doen voor urgentie. Om urgentie aan te vragen moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.

Hoe lang duurt het voor ik een woning krijg?

Als u bent ingelogd op WoningNet ziet u bij iedere woningadvertentie uw persoonlijke slaagkans: zeer hoog, hoog, gemiddeld, laag of zeer laag. Deze slaagkans laat zien hoeveel kans u maakt op de betreffende woning.

Verder ziet u bij elke advertentie hoeveel reacties er geplaatst zijn en wat uw voorlopige positie is op dat moment.

Kan ik tijdelijk een woning huren?

Ja, dat is mogelijk. Onze tijdelijke woningen worden verhuurd via Carex. Carex sluit een contract met u af voor bepaalde tijd. U heeft geen recht op vergoedingen en geen voorrang op vervangende woonruimte.

Voor het aanbod van tijdelijke woonruimte kunt u contact opnemen met Carex.

Wat zijn vrije sectorwoningen?

Vrije sectorwoningen zijn woningen waarvoor u geen huurtoeslag krijgt. Een vrije sectorwoning hoeft niet verdeeld te worden via de regels die gelden voor sociale huurwoningen. Wierden en Borgen kan verschillende eisen stellen om in aanmerking te kunnen komen voor een vrije sectorwoning, zoals een inkomenseis.

Verhuren jullie seniorenwoningen?

Ja, wij verhuren seniorenwoningen.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over WoningNet

Ik heb een inschrijving bij WoningNet, maar ben mijn wachtwoord vergeten. Wat kan ik doen?

Als u uw wachtwoord vergeten bent kunt u via de site van WoningNet een nieuw wachtwoord aanmaken. U ontvangt dan een e-mail met een link in het bericht.

Ik zie nauwelijks aanbod op WoningNet, hoe kan dat?

Dit kan meerdere redenen hebben. Het kan zijn dat uw bruto inkomen, huishoudsamenstelling en/of woonwensen op WoningNet niet juist zijn ingesteld, waardoor u geen passend aanbod te zien krijgt. U kunt dit zelf aanpassen in uw profiel op WoningNet.

Het kan ook zijn dat u een medeaanvrager heeft die is uitgeschreven op uw registratie. Het inkomen van de medeaanvrager wordt dan nog wel meegenomen in het huishoudinkomen. Hierdoor kan uw inkomen hoger uitvallen en krijgt u geen passende woningen te zien. Als dit het geval is, neem dan contact met ons op.

Ik ben uitgeschreven als woningzoekende omdat ik niet op tijd heb betaald. Kan ik dit nog herstellen?

Als u bent uitgeschreven omdat u de verlengingskosten niet heeft betaald, dan kunt u deze binnen 1 jaar na de uitschrijfdatum alsnog betalen. Uw inschrijving wordt dan hersteld. Bent u langer dan 1 jaar, maar korter dan 2 jaar uitgeschreven, dan kunt u een verzoek voor herstel van uw inschrijving indienen woonpunt@wierdenenborgen.nl. Bent u langer dan 2 jaar uitgeschreven, dan kan uw inschrijving niet meer hersteld worden.

Ik wil mijn inschrijving verlengen, maar dit is niet mogelijk. Wat moet ik doen?

Pas nadat u een betaalverzoek per e-mail heeft ontvangen, is het mogelijk om uw inschrijving te verlengen. Heeft u al wel een e-mail ontvangen en kunt u nog steeds niet verlengen? Neem dan contact op.

Ik heb geen computer en geen e-mail. Ik wil me wel inschrijven als woningzoekende. Wat nu?

Het is alleen mogelijk om u digitaal in te schrijven op WoningNet. Heeft u zelf geen e-mailadres? Dan zou u een familielid of kennis kunnen vragen of zij hun e-mailadres hiervoor beschikbaar willen stellen.

De meeste bibliotheken beschikken over computers met internet waar u gratis gebruik van kunt maken. Ook kunt u tijdens openingstijden bij ons terecht waar u zelfstandig of met hulp van een medewerker uw inschrijving digitaal kunt aanmaken.

Ik heb een doorlopende machtiging afgegeven voor mijn inschrijving bij WoningNet. Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

Als u inlogt op WoningNet klikt u door naar Mijn account/Mijn profiel. Bij 'Overzicht van mijn gegevens' ziet u direct de mogelijkheid om het rekeningnummer te wijzigen.

Ik kan de kosten voor mijn verlenging niet via iDeal betalen omdat ik onder bewindvoering sta. Wat moet ik doen?

Als uw inschrijving wordt beheerd door uw bewindvoerder, dan krijgt uw bewindvoerder een e-mail met het verzoek tot verlenging. De bewindvoerder kan voor het overmaken van de verlengingskosten contact opnemen met Wierden en Borgen.

Liever even contact? Dat kan.

We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8:30-16:30 uur en op vrijdag tot 12:00 uur.